-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:37131 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

چه كساني جريان كربلا را نقل كرده اند؟
مقتل الحسين ( ع ) ابومخنف لوط بن يحيي نخستين اثردر بردارنده عمده ترين اخبار كربلاست . ابومخنف گزارش هاي تاريخ كربلا را بدون واسطه و يا با واسطه از راويان و شاهدان عيني در كربلا نقل مي كند كه ذيلاًاشاره اي به برخي از آنان مي شود.ابو مخنف مجموعاً از 87 نفر بي واسطه و با واسطه روايت كرده است . برخي از اين افراد در صحنه كربلادر عاشورا حضور داشته اند و برخي در حوادث قبل وبعد از آن نقش داشته اند، و برخي واسطه هاي مورداعتماد وي بوده اند كه نام برخي ايشان از اين قراراست : امام سجاد ( ع ) و امام باقر ( ع ) ، و روايتي از امام صادق ( ع ) دارد گرچه حضرت در كربلا حضورنداشتند، و فاطمه دختر حضرت علي ( ع ) ، و برخي ازاصحاب خاص امام چهارم و امام پنجم. ثابت بن هبيره ، يحيي بن هاني بن عروه ، زهير بن عبدالرحمن ، اين سه شاهدان عيني در كربلا بودند وابومخنف بدون واسطه از ايشان نقل مي كند.عقبه بن سمعان ، هاني بن ثبيت ، حميد بن مسلم ازدي ( كه از سپاهيان عمر بن سعد و همراهان شمر بود ) ،ضحا بن عبدالله ، عمر حضرمي ، غلام عبدالرحمن انصاري ، مسروق بن وايل ، كثير بن عبدالله ، زبيدي ،ايوب بن مشرح ( اين سه تن از سپاهيان عمر بن سعدبودند ) ، عفيف بن زهير ( او روايتگر چگونگي شهادت سالار شهيدان است ) ، ربيع بن تميم ، عبدالله بن عماربارقي و قره بن قيس از كساني اند كه ابو مخنف با ي يادو واسطه از ايشان نقل كرده اند .گروه ديگري كه ابو مخنف مستقيماً از آنان نقل كرده است اما آنان در حوادث قبل و بعد عاشورا حضورداشته اند عبارتند از : ابو جناب ، جعفر بن حذيفه طايي ، دلهم همسر زهير بن قين ، و عقبه بن ابي العيزار .( اولين تاريخ كربلا ، ص 50 - 103 .) در واقع منابع اصلي در گزارش هاي واقعه كربلاشاهدان عيني و دست اندركاران آن حادثه بودند ازامامان معصوم گرفته تا اسرا و دشمنان اهل بيت ( ع ) كه شرح وقايع را بازگو كرده اند.ابومخنف شاگردي به نام هشام بن محمد كلبي دارد كه سرآمد نسب شناسان است او اخبار ابومخنف راگردآورده و طبري در تاريخش به واسطه هشام كلبي از ابومخنف روايت مي كند و البته از كتاب ابومخنف نيز روايت كرده است . برخي ديگر از اخبار ابومخنف از طريق بلاذري در كتاب انساب الاشراف به دست مارسيده است . مصدر اصلي همه مورخان در قرون بعدي همان ابومخنف و هشام كلبي و تواريخي است كه از آنان نقل كرده اند.اكنون كتابي به نام نصوص من تاريخ ابي مخنف در دوجلد به چاپ رسيده است . كتاب حاضر در واقع بازسازي كتاب تاريخ الكبير ابومخنف و فراتر از مقتل الحسين ( ع ) است . آقاي كامل سليمان الجبوري آن راگرد آورده ، و در آن به 60 كتاب او اشاره كرده و نام 190 نفر از كساني كه از ابومخنف روايت كرده اند رافهرست كرده است . ( ابي مخنف ، لوط بن يحيي ( 157ه ) ؛ نصوص من تاريخ ابي مخنف ؛ تحقيق كامل سليمان الجبوري. - بيروت : دار المحجه البيضا و دارالرسول الاكرم ، 1419 ه .مقدمه كتاب ، ص 10 - 24 .) كتابنامه ابومخنف ، لوط بن يحيي ازدي ( 157 ه .) ؛ اولين تاريخ كربلا به ضميمه قيام مختار و توابين ،ترجمه مقتل الحسين ( ع ) ؛ تحقيق محمد هادي يوسفي غروي ؛ مترجم علي كرمي. - قم ،موسسه مطبوعاتي دارالكتاب ، 1377 ه.؛ نصوص من تاريخ ابي مخنف ؛ تحقيق كامل سليمان الجبوري. - بيروت : دار المحجه البيضا و دارالرسول الاكرم ( ص ) ، چ 1، 1419ه.;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.